افتح صفحة جديدة

صفحة جديدة

أصعب حاجة فى الدنيا انك تكون تايه فى حياتك مش عارف تنهى اللى فات ولا عارف تبدأ اللى جاى … أصل ازاى الواحد ممكن يختار ما بين حاجتين أصلا مش عاجبينه؟!

أنا فاهمة ان الواحد بيحتار ويبقى مش عارف يختار لما يكون قدامه اختيارات كلها أو معظمها عاجباه، لما يكون الاختيارات ديه فيها مميزات خايف من فقدانها أو خايف انها متتعوضش لكن ان الواحد يبقى جواه صراع بسبب اختيارين ماكنش اصلا عمره يتمناهم ده اللى عمرى ما اتصورته … واقف فى مفترق طرق وقدامك اختيارات كتيرة معظمها مضللة وبتعمي عنيك عن الاختيار الصح .

ساعتها بس بتكتشف انك لازم تعافر مع نفسك ومع دنيتك عشان تزيح الغمامة اللى على عينك وساعات كمان على قلبك وعقلك عشان بس تقدر تشوف الطريق اللى لازم تمشى فيه .

وساعات كمان بتكتشف بعد ده كله انك لازم تردم كل الطرق المفتوحة قدامك ولازم تحفر بنفسك طريق جديد طريق خارج عن المألوف منحوت ببصمتك حتى لو كنت عمرك ما تصورت انه يكون من نصيبك أو يكون قدرك اللى جاى، ممكن تبقى شايف فيه مشقة بس يكون هو الخير، ممكن تكون مستغربه، مش مصدقه، مش مستوعب انه هو الاختيار الأفضل لكن فى نفس الوقت فى حاجة بتقولك هو أسلم حل، هو بصيص الأمل اللى جاي.

احفر طريقك، كمله، هتلاقى نهايته حياة جميلة بتفتحلك أبواب جديدة هتطل منها على بداية صفحة جديدة.

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *