شر لابد منه

images

أكبر كدبة بنعيشها اننا مجبورين وعشان نزينها بشريطة شيك بنقول على حاجات كتير فى حياتنا انها ” شر لابد منه ” , و لو افترضنا اننا فعلا مجبورين يبقى منطقى اننا بدل ما نعترف اننا مجبورين ندعى ونتظاهر بالرضا و ان اختيارنا بكامل ارادتنا و خالى من الضغوط لكنه “شر لابد منه” !

طيب و النبى ده كلام يعقل ,هو فى حد عاقل بيروح للشر برجليه , فى حد ممكن يقبل الشر و كمان يقتنع بيه ويسلم له تحت مبرر أنه ” لابد منه ” !

أكيد لأ طبعا وده معناه حاجة من اتنين يإما احنا ضعاف و هشين لدرجة إننا مستسلمين لأى حدث فى حياتنا حتى لو كان شر دون أدنى مقاومة مننا , فبنتهاون مع نفسنا و بنتعامل معاها بسلبية و بنستسلم للشر بدل ما نحاول نغيره أو ندفعه بعيد عننا.

يإما بقى إنه مش شر من الأساس و إننا بنحتاج فعلا بعض الأشياء فى حياتنا لكننا بنخجل من شعور الاحتياج , و كمان بنخجل اننا نعترف بهذا الشعور ! و بدل ما نعترف بشعور الاحتياج بنقول انه شر لابد منه و كأننا مش عايزينه أو مجبورين عليه .

ولا احتمال نكون بنقول “شر لابد منه” عشان ساعات بعض الأشياء فى الحياة بيكون لها مسؤوليات والمسؤوليات ديه أحيانا بتكون تقيلة علينا  بالتالى بتكون أقرب للشر لنا فنبقى محتاجينها بس مش عايزين مسؤولياتها وأعباءها فبنشوفها “شر لابد منه ” .

من الآخر بتتعدد الأسباب و الشماعة واحدة ” شر لابد منه ” لو انت شايف نفسك مجبور على واقع معين فأحب أقولك إنك انت اللى بتصنع الواقع و بالتالى إنت اللى تقدر تغيره يبقى “مش لابد منه” و لا حاجة .

أما بقى لو كاره المسؤوليات اللى هتقع عليك باختيار شئ معين فحضرتك محتاج تعدل شوية سلوكيات فى شخصيتك عشان تبقى قد المسئولية وتقهر خوفك وخد شوية جرعات شجاعة و قوة تحمل عشان لما تختار تبقى قد اختيارك ومتتحججش انه ” شر لابد منه”

أما بقى لو انت فعلا محتاج لواقع معين أو لبعض الأشياء فى حياتك فمتخجلش من احتياجك لأنه فعلا ساعتها هيبقى شئ ” لابد منه” لكن متقولش بقى عليه “شر” , أو عندك حل تانى استغنى بقى عنه و خلى عندك ارادة و ابعد عن الشر ومتجبرش نفسك يا سيدى على أى نوع من أنواع الشر وبدى قيمة الاستغناء على قيمة الاحتياج.

الموضوع مش سهل لدرجة البساطة ولا صعب لدرجة التعقيد , هو عبارة عن معادلة بتتكون من موازنة ما بين ارادة واحتياج مع الاعتراف بكل من ارادتك و احتياجك و الخروج بنتيجة اسمها قرار والقرار معناه اختيار والاختيار انت حر فيه طالما هتتحمل مسئوليته و نتايجه .

و على غرار أنا طويل وأهبل مش قصير قزعة ممكن تقول كل يوم “أنا عايز… مش مجبور” هتلاقى نفسك بتتحسن وكويس صدقنى ومع الوقت هتلاقى نفسك واضح مع نفسك وواضح مع اختياراتك وهتسقط من قاموسك ما يسمى ب” شر لابد منه “

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *